Researchers Database

IIZUKA HIDEKI

Affiliation: Liaison Office of Premedical Science Departments
Position: Associate Professor
Last Updated :2025/04/28

Profiles

Profiles

  • 氏名

    IIZUKA HIDEKI

Affiliation

  • Liaison Office of Premedical Science Departments, Associate Professor

Profile and Settings

Affiliation

  • Dokkyo Medical University, Associate prof lecturer lv

Degree

  • Ph.D., Nagoyagakuin University, 21 Mar. 2020

Research Areas

  • Humanities & Social Sciences, Foreign language education

Research Experience

  • Jan. 2017, Jan. 2017, Associate Professor
  • Apr. 2017, 9999, Seijo University, Faculty of Economics, 非常勤講師(兼任)
  • Aug. 2016, 9999, Dokkyo Medical University, 基本医学語学人文教育部門, Associate Professor
  • Apr. 2015, 9999, 栃木県立衛生福祉大学校, 臨床検査学部, 非常勤講師(兼任)
  • Aug. 2016, Feb. 2017, Jichi Medical University, School of Nursing
  • Apr. 2014, Jul. 2016, Jichi Medical University, School of Medicine
  • Apr. 2011, Jul. 2016, Jichi Medical University, School of Nursing, 講師

Education

  • Apr. 2017, Mar. 2020, Nagoya Gakuin University, Graduate School of Foreign Studies, 英語学専攻 博士後期課程修了 博士(英語学)
  • Sep. 2003, Nov. 2006, University of Bath, the U.K., Department of Modern Languages and European Studies, United Kingdom

Committee Memberships

  • Oct. 2013, 9999, Society
  • Apr. 2005, Mar. 2021, Society
  • Jan. 2023, 9999
  • Apr. 2021, 9999

Association Memberships

  • JAPAN-BRITAIN ASSOCIATION FOR ENGLISH TEACHING
  • NPO THE JAPAN ASSOCIATION FOR LANGUAGE TEACHING
  • Japan Society for Medical English Education
  • THE JAPAN ASSOCIATION FOR INTERPRETING AND TRANSLATION STUDIES

Research achievements

Awards

  • 26 Feb. 2012
  • Jul. 2019, 成城大学, 成城大学ベストティーチャー賞, 飯塚 秀樹, Others
  • Feb. 2012, ELEC (一般財団法人)英語教育協議会, ELEC賞, Consecutive Interpreting Approach に基づくプロソディー重視の口頭練習が L2 筆記再生に与える効果, 飯塚秀樹;長橋雅俊
  • Jul. 2010, 財団法人 日本英語検定協会, 第22回「英検」研究助成, 逐次通訳メソッドによるアウトプット練習が英語コミュニケーション能力に与える影響~リプロダクションとシャドーイングを統合した授業から~, 飯塚秀樹

Published Papers

    Original paper
  • 01 Aug. 2020
  • Adapting English Education in Japan to Thrive in a Globalized World, Hideki Iizuka, The JAIAS Journal, 24, 1-20, 01 Jul. 2024
  • (招待論文)グローバル化における英語教育 第3弾:「我が国における報道の自由度と大学英語教育」, 飯塚秀樹, ELEC通信, Oct. 2023
  • (招待論文)グローバル化における英語教育 第2弾:「精話と多話」という視点から, 飯塚秀樹, ELEC通信(財団法人 英語教育協議会 ELEC 英語教育研究所), 1-6, Jul. 2023
  • (招待論文)グローバル化における英語教育についての一考察 文法訳読法・翻訳教育の再考, 飯塚秀樹, ELEC通信(財団法人 英語教育協議会 ELEC 英語教育研究所), 1-6, Jul. 2023
  • Enhancing EFL (English as a Foreign Language) Students’ Productive Skills through a Customized Instruction Method, Hideki Iizuka, The LCA Journal, (6), 1-19, Jul. 2022
  • EFL(English as a Foreign Language)環境下における英語学習の効率化 に関する試論, 飯塚秀樹, 獨協医科大学基本医学年報, 10, 49-57, Mar. 2021
  • Consideration of English instruction and the turmoil of introducing private-sector English exams into the new Common Test for University Admissions, 飯塚 秀樹, 獨協医科大学基本医学年報, (9), 45-53, Mar. 2020
  • English as a Foreign Language (EFL)環境下における英語コミュニケーションの基盤を養成するための一方略 〜逐次通訳アプローチの実践とその考察から〜, 飯塚 秀樹, 名古屋学院大学外国語学研究科 英語学専攻 博士後期課程 学位論文, 1-135, Feb. 2020
  • Does the Consecutive Interpreting Approach enhance medical English communication skills of Japanese-speaking students?, Iizuka Hideki;Lefor Alan K, International journal of medical education, 9, 101-107, 19 Apr. 2018
  • 小学校英語教育における第二言語習得理論の役割, 飯塚秀樹, 獨協医科大学基本医学年報, 8, 43-48, Mar. 2018
  • The Consecutive Interpreting Approach and its effects on external examination, Hideki Iizuka, The LCA Journal, 31, 23-35, Dec. 2017
  • A Discussion of English Language Education Based on the Consecutive Interpreting Approach: Analysing Effectiveness and Assessing Versatility, Hideki Iizuka; Tomoko Noda, Annual Report of Premedical Sciences (in press), (6), 59-71, Mar. 2017
  • No54, 4-6, Mar. 2016
  • The Consectuive Interpreting Approach and its effects on L2 written reproduction, Hideki Iizuka, 通訳翻訳研究 日本通訳翻訳学会, (14), 259-276, Dec. 2014
  • An application of the Consecutive Interpreting Approach to English for medical purposes (EMP), Hideki Iizuka, Journal of Medical English Education, 13(1), 15-23, Feb. 2014
  • 6(1), 46-51, Feb. 2013
  • An oral practice based on the Consecutive Interpreting Approach and its effects on L2 written reproduction, Hideki Iizuka, 英語展望 ELEC BULLETIN, (120), 62-72, Jan. 2013
  • No24, 47-49, Mar. 2012
  • A post-implementation review of the Consecutive Interpreting Approach and its application to English for medical purposes, Hideki Iizuka, 自治医科大学看護学ジャーナル, 9(9), 25-36, Mar. 2012
  • A post-implementation review of Consecutive Interpreting Approach in normal classroom settings: a case study analysis of medical interpreting education at School of Nursing, Jichi Medical University, Hideki Iizuka, 通訳翻訳研究 日本通訳翻訳学会, (11), 75-93, Dec. 2011
  • Consecutive Interpreting Approach - a prosody-oriented pedagogy - and its effects on Second Language Acquisition, Hideki Iizuka, Interpreting and translation studies, (10), 39-58, Dec. 2010
  • An output practice based on the Consecutive Interpreting Method and its effects on English communicative competence - from the lessons in which reproduction and shadowing are integrated, Hideki Iizuka, STEP BULLETIN, (22), 103-114, Mar. 2010
  • Significance of Interpreter Training with Regard to SLA and its Aplication to English Language Pedagogy from an Interdisciplinary Perspective, Hideki Iizuka, Interpreting and translation studies, (9), 107-122, Dec. 2009
  • Translation of Jazz Theory, Iizuka, Hideki, University of Bath, Department of European Studies and Modern Languages, M.A. in Interpreting and Translating 修士号論文, 1-126, Nov. 2006
    Case report
  • 03 Aug. 2018
    Other
  • 45(2), 84, Jul. 2018

MISC

  • [報告]系列校(獨協中学・高等学校、獨協埼玉中学高等学校)と獨協医科大学との高大連携活動, 飯塚 秀樹; 阿部 渉, 獨協医科大学基本医学年報, (11), 93-96, Jul. 2022
  • [報告]令和3年度(秋季)基本医学セミナー・教育ワークショップ「Society5.0を見据えた大学教育の展望(講師:京都大学高等教育研究開発推進センター 高等教育教授システム研究開発部門 准教授 田口 真奈 先生)実施報告, 飯塚 秀樹, 獨協医科大学基本医学年報, (11), 81-83, Jul. 2022
  • [報告]事前学習教材提供と確認テストの新規導入後1ヶ月間の授業実施状況 〜医学部1学年担任教員へのアンケート調査〜, 飯塚秀樹; 阿部 渉; 能登慶和; 山岸秀嗣; 小橋 元, 獨協医科大学基本医学年報, (11), 67-76, Jul. 2022
  • ELEC賞と私:ELEC賞受賞までの軌跡とその後の視座から, 飯塚 秀樹, 一般財団法人 英語教育協議会ELEC ELEC通信, 01 Aug. 2020
  • 商業高校生対象イングリッシュセミナー報告, 小倉一志; 飯塚秀樹, 千葉県商業教育情報, (70), 81-83, Mar. 2018
  • 令和5年度学校推薦型選抜(系列校)入学予定者オリエンテーション・スクーリング実施報告, 飯塚秀樹; 阿部 渉, 獨協医科大学 基本医学年報第12号, (12), 76-81, Oct. 2023

Books etc

  • 精話のすすめ English as a Foreign Language (EFL) 環境下で効率良く英語を学ぶために 逐次通訳アプローチの実践とその考察から, Single work, 一粒書房, 02 Nov. 2020

Presentations

  • EFL (English as a Foreign Language) 環境下における「精話」活動とその効果, 飯塚 秀樹, 日本通訳翻訳学会 第22回年次大会, 05 Sep. 2021, 04 Sep. 2021, 05 Sep. 2021, Oral presentation
  • 全商英検対策および効果的な英語学習法, 飯塚 秀樹, 神奈川県立相原高等学校授業研究会, 14 Jul. 2021, Invited oral presentation
  • A strategy to improve Japanese medical students' verbal communication skills in English, Hideki iizuka, The 23rd JASMEE Academic Meeting, 01 Jun. 2020
  • The Consecutive Interpreting Approachに基づく英語授業, 飯塚秀樹, 文科省後援ELEC夏期英語教育研修会, 16 Aug. 2019, False
  • 令和元年度茨高教研商業部合宿「めざせ!スペシャリスト」, 飯塚秀樹, 茨高教研商業部学習合宿, 01 Aug. 2019
  • 実践英語を飛躍的に習得するために!, 飯塚秀樹, 古河ライオンズクラブ青少年育成事業 青少年育成フォーラム 2019, 16 Mar. 2019, Public discourse
  • 平成30年度茨高教研商業部学習合宿「めざせ!スペシャリスト」, 飯塚秀樹, 平成30年度茨高教研商業部学習合宿, 16 Aug. 2018, Public discourse
  • The Consecutive Interpreting Approachに基づく音声中心の外国語指導法開発 〜EFL環境の視座から〜, 飯塚秀樹, 名古屋学院大学通信制大学院外国語学研究科中間発表会, 15 Aug. 2018, Oral presentation
  • 英語によるアウトプットを効率良く高めるための指導法, 飯塚秀樹, 文部科学省後援ELEC夏期英語教育研修会, 10 Aug. 2018
  • 音声を重視した中学校英語授業の効果的な指導法, 飯塚秀樹, 千葉県印旛地区教育研究会外国語活動研究部研修会, 26 Jul. 2018, Public discourse, False
  • ボキャブラリー対策, 飯塚秀樹, 茨城県立水戸商業高等学校出前授業, 19 Mar. 2018, False
  • 逐次通訳法を応用した英語検定試験対策, 飯塚秀樹, 茨城県立水戸商業高等学校出前授業, 15 Mar. 2018, False
  • 音声中心の英語学習法, 飯塚秀樹, 古河市立古河第三中学校英語授業研究会, 08 Feb. 2018
  • プロソディー重視の学習法の導入, 飯塚秀樹, 茨城県立水戸商業高等学校「第一学年出前授業」, 25 Jan. 2018
  • 英語学習・習得の意義・重要性について, 飯塚秀樹, 茨城県立水戸商業高等学校「第1学年英語学習に関する出前授業」, 21 Dec. 2017
  • 平成29年度茨高教研商業部学習合宿「めざせ!スペシャリスト」, 飯塚秀樹, 平成29年度茨高教研商業部学習合宿, 08 Aug. 2017, Public discourse, False
  • 音声中心の中学校英語授業の効果的な指導法, 飯塚秀樹, 文部科学省後援ELEC夏期英語教育研修会, 05 Aug. 2017, Public discourse, False
  • 全商英検を効率良く攻略するために, 飯塚秀樹, 千葉県商業教育研究会・千葉県高等学校教育研究会商業部会主催平成29年度商業高校生対象イングリッシュセミナー, 21 Jul. 2017, Public discourse, False
  • 外部検定試験における逐次通訳アプローチの試みとその考察, 飯塚秀樹; 長橋正俊, 第47回中部地区英語教育学会長野大会, 25 Jun. 2017, False
  • 小・中学校英語教育へのご提言 既存の学習環境下で、スピーキング及びリスニング力を効率良く向上させるために, 飯塚秀樹, 茨城県古河市教育委員会英語特区事業, 22 Jun. 2017, Public discourse, False
  • 逐次通訳アプローチに基づくスピーキングおよびリスニング力向上を目指した英語指導, 飯塚秀樹, 一人一人が輝く学校作り推進事業, 01 Jun. 2017, Invited oral presentation, False
  • 全商英検1級直前対策, 飯塚秀樹, ぐんま国際教育財団語学教育助成事業, 16 Dec. 2016, False
  • 全商英検1級合格者を増やすための技能統合指導の実践, 飯塚秀樹, ぐんま国際教育財団語学教育助成事業, 02 Dec. 2016, Public discourse, False
  • 全商英検に向けての対策法、英語を学習する意義, 飯塚秀樹, ぐんま国際教育財団語学教育助成事業, 21 Oct. 2016, Public discourse, False
  • 第56回全商英検結果と考察 次回の対策法について, 飯塚秀樹, ぐんま国際教育財団語学教育助成事業, 16 Sep. 2016, Public discourse, False
  • Medical English Education through the Consecutive Interpreting Approach, Hideki Iizuka, The 48th Annual Meeting of the Japan Society for Medical Education, 30 Jul. 2016, Oral presentation, False
  • 通訳訓練法に基づく音声中心の授業の進め方 ー4技能を統合した英語指導法ー, 飯塚秀樹, 文部科学省後援ELEC夏期英語教育研修会, 27 Jul. 2016, Public discourse, False
  • ぐんま国際教育財団語学教育助成事業に係る実践授業研究 (2), 飯塚秀樹, 10 Jun. 2016, Public discourse, False
  • ぐんま国際教育財団語学教育助成事業に係る実践授業研究 (1), 飯塚秀樹, 02 Jun. 2016, Public discourse, False
  • 全商英検1級攻略のために, 飯塚秀樹, 全商英検指導者会議(兵庫県立神戸商業高等学校), 23 May 2016, Public discourse, False
  • 全商英検1級合格者を増やすための技能統合指導の実践, 飯塚秀樹, (公益財団法人)ぐんま国際教育財団語学教育助成事業に係る研究(群馬県立高崎商業高等学校), 10 May 2016, Invited oral presentation, False
  • 1年生対象特別講座, 飯塚秀樹, 茨城県立下館第二高等学校課外特別講座, 28 Mar. 2016, Public discourse, False
  • 英語教員のための英語力向上講座, 飯塚秀樹, 文部科学省後援ELEC冬期英語教育研修会, 25 Dec. 2015, Invited oral presentation, False
  • 冬季課外特別講座, 飯塚秀樹, 茨城県立下館第二高等学校課外特別講座, 24 Dec. 2015, Invited oral presentation, False
  • Consecutive Interpreting Approach に基づく中学・高校英語授業の進め方, 飯塚秀樹, 文部科学省後援ELEC夏期英語教育研修会, 14 Aug. 2015, Invited oral presentation, False
  • 全商英検対策と指導法, 飯塚秀樹, 群馬県立高崎商業高等学校英語科校内研修会, 26 May 2015, Public discourse, False
  • 英語を取り巻く環境と全商英検対策 ・国際化、海外から日本を見て ・音声中心の英語学習法 The Consecutive Interpreting Approach について, 飯塚秀樹, 平成27年度群馬県商業教育研究会定例総会/講演会, 24 Apr. 2015, Invited oral presentation, False
  • The Consecutive Interpreting Approach and its potential for academic presentations and writing, Hideki Iizuka, 2nd International Symposium on Academic Writing & Critical Thinking at Nagoya University, 21 Feb. 2015, Invited oral presentation, True
  • 英語を学ぶことの大切さ 効果的な学習方法について, 飯塚秀樹, 栃木県立小山西高等学校教育講演会, 26 Jan. 2015, Public discourse, False
  • The Consecutive Interpreting Approach and its application to university English classes, Hideki Iizuka, A lecture/workshop at Nagoya University, 24 Jan. 2015, Invited oral presentation, True
  • Consecutive Interpreting Approach, Hideki Iizuka, JALT (Japan Association for Language Teaching) 2014, 24 Nov. 2014, Oral presentation, True
  • An application of the Consecutive Interpreting Approach to EFL students - how it affects English proficiency and how the students view the experience, Hideki Iizuka, BAAL(British Association for Applied Linguistics) 47th Annual Conference, 06 Sep. 2014, Oral presentation, True
  • 通訳訓練法に基づいた Consecutive Interpreting Approach の指導法, Hideki Iizuka, 文部科学省後援ELEC夏期英語教育研修会, 06 Aug. 2014, Public discourse, False
  • Application of the Consecutive Interpreting Approach to English for medical purposes, Hideki Iizuka, The 17th JASMEE Academic Meeting, Tokyo Garden Palace, Tokyo, 19 Jul. 2014, Oral presentation, True
  • Practical report of the Consecutive Interpreting Approach - its outstanding issues and evaluation, Hideki Iizuka, 2014年度第2回通訳教育指導法研究プロジェクト研究会(東京外国語大学), 29 Jun. 2014, Invited oral presentation, False
  • これからの社会を生き抜くために~語学教師の視点から~, 飯塚秀樹, 平成25年度教育講演会(栃木県立小山西高等学校), 18 Mar. 2014
  • 音声中心の英語学習法と全商英検対策, 飯塚秀樹, 平成25年度総合的な学習の時間(千葉県立千葉商業高等学校), 29 Oct. 2013, Public discourse
  • Consecutive Interpreting Approach に基づく外国語指導法とその効果・汎用性についての考察, 飯塚秀樹, 第19回日英・英語教育学会研究大会, 21 Sep. 2013, Oral presentation, False
  • Consecutive Interpreting Approach に基づく英語指導法の実際-その具体的効果と学生による授業評価から-, 飯塚秀樹, 日本通訳翻訳学会第14回年次大会, 08 Sep. 2013, Oral presentation, False
  • Consecuitve Interpreting Approach に基づく英語教授法, 飯塚秀樹, 文部科学省後援ELEC夏期英語教育研修会, 31 Jul. 2013, Public discourse, False
  • 英語教育指導法研修会, 飯塚秀樹, 茨城大学教育学部附属中学校「英語教育指導法研修会」, 18 Jul. 2013, Public discourse, False
  • 第1学年英語学習に関する出前授業, 飯塚秀樹, 茨城県立日立商業高等学校「第1学年英語学習に関する出前授業」, 20 Feb. 2013, Public discourse, False
  • 新学習指導要領に向けた高校英語授業の工夫, 飯塚秀樹, 文部科学省後援ELEC夏期英語教育研修会, 15 Aug. 2012, Public discourse, False
  • 新学習指導要領に向けた高校英語授業の工夫~Consecutive Interpreting Approach と全商英検対策~, 飯塚秀樹, 平成24年度ビジネス英語指導者研修会(千葉県立千葉商業高等学校), 24 Jul. 2012, Invited oral presentation, False
  • 通訳訓練法を応用した口頭練習が英語コミュニケーション能力に及ぼす効果-CALLシステムを使った授業から-, 飯塚秀樹, (公益財団法人)全国商業高等学校協会全国英語教育研究大会, 26 Feb. 2011, Invited oral presentation, False
  • 逐次通訳法による口頭練習が英語コミュニケーション能力に与える影響, 飯塚秀樹, 平成22年度茨城県高等学校教育研究会英語部研究協議会, 09 Dec. 2010, Invited oral presentation, False
  • Consecutive Interpreting Method による口頭練習が英語コミュニケーション能力に与える影響, 飯塚秀樹, 日本通訳翻訳学会第11回年次大会, 12 Sep. 2010, Oral presentation, False
  • 通訳訓練法を応用した口頭練習がテクスト再現活動に与える効果, 飯塚秀樹, 第36回全国英語教育学会大阪研究大会, 07 Aug. 2010, Oral presentation, False
  • グローバル化における英語教育, 飯塚秀樹, Koga Lions Club District 333-E 7 Region 1 Zone スピーチコンテスト, 22 Jan. 2023, Invited oral presentation
  • Analysis of English questions in the National Medical Practitioners Qualifying Examination in Japan and discussion of their trends, Iizuka, H, The 25th Japan Society for Medical English Education (JASMEE) Academic Meeting, 17 Jul. 2022, 16 Jul. 2022, 17 Jul. 2022, Oral presentation
  • 明星大学通信教育部スクーリング講師, 飯塚秀樹, 23 Aug. 2021, 25 Aug. 2021, Public discourse
  • 全商英語セミナー講師, 飯塚秀樹, 11 Aug. 2021, 13 Aug. 2021, Public discourse

Educational activity

教育活動上特質すべき事項

  • Jun. 2019, Jun. 2019

Social contributions

Social Contribution

  • Nov. 2019, Nov. 2019
  • Oct. 2019, Oct. 2019
  • Oct. 2019, Oct. 2019
  • Jun. 2019, Jun. 2019
  • 25 Jun. 2022, 25 Jun. 2022
  • 22 Jun. 2022, 22 Jun. 2022
  • The 50th Tokyo Commercial High School English Speech Contest for the Zensho Trophy, 18 Jun. 2022, 18 Jun. 2022
  • 05 Jun. 2022, 05 Jun. 2022
  • 09 Jan. 2022, 09 Jan. 2022
  • 19 Dec. 2021, 19 Dec. 2021
  • 06 Nov. 2021
  • 30 Oct. 2021
  • 27 Oct. 2021, 27 Oct. 2021
  • 22 Oct. 2021
  • 20 Dec. 2020, 20 Dec. 2020
  • 02 Nov. 2019
  • 06 Oct. 2019
  • 12 Jun. 2019, 12 Jun. 2019
  • 2015, 2019
  • 20 May 2017, 20 May 2017
  • Oct. 2014, Jan. 2015
  • 17 Feb. 2024, 17 Feb. 2024
  • 13 Feb. 2024, 15 Feb. 2024
  • 28 Jan. 2024, 28 Jan. 2024
  • 23 Dec. 2023, 25 Dec. 2023
  • 10 Dec. 2023, 10 Dec. 2023
  • 17 Sep. 2023, 17 Sep. 2023
  • 15 Aug. 2023, 17 Aug. 2023
  • 02 Aug. 2023, 03 Aug. 2023
  • 08 Jul. 2023, 08 Jul. 2023
  • 24 Jun. 2023, 24 Jun. 2023
  • 17 Jun. 2023, 17 Jun. 2023
  • 14 Jun. 2023, 14 Jun. 2023
  • 11 Jun. 2023, 11 Jun. 2023
  • 03 Jun. 2023, 03 Jun. 2023
  • 13 May 2023, 13 May 2023
  • 18 Feb. 2023, 18 Feb. 2023
  • 07 Feb. 2023, 09 Feb. 2023
  • 22 Jan. 2023, 22 Jan. 2023
  • 18 Sep. 2022, 18 Sep. 2022
  • 09 Jul. 2022, 09 Jul. 2022
  • 28 May 2022, 29 May 2022
  • 22 Jun. 2024, 22 Jun. 2024
  • 15 Jun. 2024, 15 Jun. 2024
  • 08 Jun. 2024, 08 Jun. 2024

Academic Contribution

  • Apr. 2005, Not contributing to international academic

Media Coverage

  • 2016
  • 2014
  • 第47回全商杯英語スピーチコンテスト東京大会審査員, 26 Oct. 2019


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.